Waarom keren Mercedes, Audi en BMW terug naar het design van vroeger?
Nieuwe modellen met oude ziel vallen in 2025 weer als warme broodjes in Duitsland. De Duitse Drie plukken nu inspiratie uit hun eigen archief om vers in de etalage te belanden. Fans proeven nostalgie en high-tech tegelijk, een recept dat blijkbaar smaakt naar meer. Retrodesign bij Mercedes, Audi en BMW: waarom nu? Consumenten snakken naar herkenbaarheid in een wereld vol anonieme EVโs. Ontwerpchefs zien dat verlangen รฉn ruiken een kans om de merkidentiteit scherper te kruiden. Design van vroeger fungeert daarbij als geheime specerij, net genoeg om emotie te wekken zonder oubollig te smaken. Ook regelgeving speelt mee. Een strakke retro-koets verbergt makkelijker de grotere batterijpakketten zonder het model meteen log te maken. Bovendien kosten bestaande stijlelementen minder tijd in de windtunnel dan wilde experimenten. Dat spaart zowel euroโs als koolstof, een dubbele winst. Een snufje nostalgie in een elektrische saus Neem de BMW Neue Klasse. De naam komt uit 1962, de architectuur is splinternieuw en puur elektrisch. Toch keren de slanke nieren terug, net…
